Warning: strpos(): needle is not a string or an integer in /storage/content/52/146552/blog.robertsandstrom.net/public_html/index.php on line 41 Warning: strpos(): needle is not a string or an integer in /storage/content/52/146552/blog.robertsandstrom.net/public_html/index.php on line 48 Warning: strpos(): needle is not a string or an integer in /storage/content/52/146552/blog.robertsandstrom.net/public_html/index.php on line 55 Robert Sandströms Blogg
Historiebeskrivning utan nerv 
12 September, 2010, 15:28
Posted by Administrator
Den som inte har historien klar för sig om Anna Politkovskaja livsgärning och död ska se Hanne-Vibeke Holsts pjäs Moskva 7 oktober som ges på Stockholms stadsteater där pjäsen hade Sverigepremiär på nioårsdagen till 11 september-dådet mot World Trade Center i New York, USA.


Katarina Ewerlöf i Moskva - 7 oktober på Sverigepremiär en 11 september 2010 på Stockholms stadsteaters stora scen.
Foto: Bengt Wanselius
En bra historiebeskrivning är det, men inget sceniskt konstverk. Hanne-Vibeke Holst är en duktig författare och säkert en skicklig journalist. Det gör henne inte per automatik till dramatiker och Moskva 7 oktober visar med all tydlighet att journalistik och dramatik är skilda konstarter.

För att man är skicklig i det ena behöver man inte alls kunna det andra. Kanske ska man till och med avstå från att ens försöka.

Föreställningen saknar djup, bottnar och psykologisk nerv. Händelseförloppet känner vi till så om det finns kanske inget mer att säga. Men vad drev Anna Politovskaja och hur tänkte hon?

Intressant är det förstås att se en parallellitet in spe där Anna Politovskaja dotter som brittisk journalist tillåts intervjua en åldrad Putin förvandlad till sälungars främste beskyddare.

Är jag elak kan jag säga att det enda dramatiska på premiären hände utanför scenen. Utan vare sig författaren, regissören eller skådespelarnas förtjänst.

En stund in i första akten svimmade en dam i publiken av andnöd. Spelet avbröts och inte mindre än fyra läkare, som satt i publiken, kom till hennes undsättning samtidigt som publiken ombads lämna lokalen.

Efter den oplanerade pausen undanröjde teaterchef Benny Fredriksson eventuella rykten och publikens oro mycket föredömligt genom att informera om att allt gått bra och att kvinnan förts till sjukhus för att undersökas och få vård.

Fram till denna incident hade ljudet krånglat och ett försök att byta ut Etienne Glasers ansiktsmikrofon misslyckats. Ljudet nådde bara till tredje raden och efter en stund tröt publiken. Inte blev det bättre av att Glaser satt frånvänd även om hans ansikte kunde ses på en storbildsskärm.

Den ofrivilliga pausen gav teknikerna möjlighet att checka om ljudet som blev aningen bättre. Först efter den planerade pausen kom också ventilationen igång och kanske bidrog det till tempohöjningen?

Fakta:
Anna Politkovskaja, 1958–2006, rysk journalist och författare. Politkovskaja var från 1999 anställd på tidningen Novaja Gazeta i Moskva och känd för sin starkt samhällskritiska journalistik. Hon var en uttalad kritiker av kriget i Tjetjenien, och hennes rapportering om detta förargade de ryska myndigheterna. Till Politkovskajas utgivning i bokform hör Tjetjenien: Sanningen om kriget (2002), vars publicering följdes av flera mordhot riktade mot henne. Putins Ryssland (2004) analyserar det ryska samhället under Vladimir Putin.
År 2006 sköts Politkovskaja ihjäl utanför sin bostad i centrala Moskva. Den påföljande rättegången slutade med att de anklagade, däribland en tidigare medlem av den ryska säkerhetstjänsten, 2009 friades på grund av bristande bevisning. Domen upphävdes dock av Högsta domstolen och rättegången ska göras om.

Källa: Nationalencyklopedin.

Journalisten Nina Krasnovas vassa penna är riktad mot maktens män.
Hon vägrar låta sig skrämmas till tystnad.
Nu står hon i farstun, på väg hem från jobbet.
Hissen skramlar till.
Någon ropar hennes namn.
Fem skott avfyras.
Var det värt det?
Tio år senare söker en ung journalist svaret på den frågan.
Men varför är hon så intresserad av Nina Krasnovas historia?


MOSKVA 7 OKTOBER AV HANNE-VIBEKE HOLST
Översättning: Margareta Järnebrand
Regi: Kjersti Horn
Scenografi och kostym: Sven Haraldsson
Mask: Patricia Svajger
Ljus: Patrik Bogårdh
Ljud: Tomas Florhed
Musik: Erik Hedin
I rollerna:
Nina Krasnova Katarina Ewerlöf
Katia Krasnova Smith Nadja Mirmiran
Andrej Lupkin Etienne Glaser
Viktor Krasnov Niklas Falk
Lana Danilova Lena B Eriksson
Kolja Akimov Henrik Norlén
Vadim Marshak Richard Forsgren
Ruslan Tuzarov Francisco Sobrado
Musa Tuzarov Anders Johannisson
Katia, Ninas dotter Julia Tedert Rambe, Happy Jankell
Sasha, Ninas son John Grahl, Ludvig Peleback
1 comment ( 43 views )   |  0 trackbacks   |  permalink
Samer förvägrades bostad av "välvilja" 
30 August, 2010, 06:29
Posted by Administrator
Eftersom samerna var ett naturfolk ville svenska staten inte utsätta dem för risken att dö genom att ge dem tillgång till rinnande vatten och värme. ”Lappen ägnas sådan omvårdnad att han fick dö i fred”. Därför vägrades han fast bostad - av välvilja!


Peter Sköld. Umeå univeristet. Foto
: Robert Sandström

Peter Sköld, chef för samisk forskning vid Umeå universitet, redogjorde för häpnadsväckande fakta i sin föreläsning om ”samernas historia sedd genom släktforskarnas källor” på Släktforskardagarna i Örebro 28-29 augusti. Ingressen bygger på ett riksdagsbeslut 1893!

Lapplands första turist

Den franske komediförfattaren Jean-Francois Regnard, som kallats Lapplands förste turist, skrev 1863 om lapparna efter ett besök i Torneå lappmark: ”Inget efter apan är så likt människan”.

Minst 60 000

Samernas antal i Sverige uppskattas till 20 000. Beroende på hur man räknar finns det betydligt fler. Antalet grundar sig bland annat på vilka som vill kalla sig same, talar språket och lever som same.

Men när de 8 000 registrerade samerna i Sametinget matchades mot Statistiska Centralbyråns, SCB, tregenrationsregister fann Peter Sköld att Sverige har minst 60 000 samer.

– Då har vi lagt till syskon, mor- och farföräldrar.

Läs mer på Barents Press. (Related link)
add comment ( 15 views )   |  0 trackbacks   |  permalink   |  related link
Sevärd film med verklig bakgrund 
25 August, 2010, 20:58
Posted by Administrator
Fantastiskt! Något annat finns inte att säga om tvåfaldigt Oscarnominerade Bruce Beresfords film Mao’s last dancer som är fantastisk av flera skäl.

Först och främst för att den vacker och hoppingivande. För det andra att den har verklighetsbakgrund. Och för det tredje att den ger en icke oviktig glimt av Mao’s ofattbara skräckvälde.


Chi Cao gestaltar Li Cunxin i Mao’s last dancer.

Mao’s last dancer är baserad på den fattige bondpojken Li Cunxins biografi med samma namn som kom ut 2005. Huvudrollen görs av Chi Cao som inte haft några svårigheter att identifiera sig med den världsberömda dansaren vars uppväxt och karriär är minst sagt fantastisk.

Chi Cao uppväxt såg förvisso helt annorlunda ut än Li Cunxins. Som son till en danslärare i Beijing och kom han att studera vid dansakademin i Beijing där också Li Cunxin gått.

Chi Cao flyttade till London där han studerade på Royal Ballet School. Att han inte bara kan dansa visar han genom att spela övertygande. Självklart dansar han med bravur!

Efter sju års hård träning och strikt disciplin utvaldes Li Cunxin att delta i USA:s första kulturutbyte med det kommunistiska Kina. Han var då Kinas främste dansare och hade säkert tänkt återvända.

Tre månader i Houston i Texas blev honom övermäktigt och i Cunxin beslöt sig för att hoppa av från Kina. Ett beslut som gav genklang i hela USA och fick oerhörda konsekvenser.

Foto:
Simon Cardwell, Last Dancer Pty Ltd

Fotnot:
Tycker du att jag skriver för många "fantastiskt"? Se filmen så förstår du varför ...
add comment ( 14 views )   |  0 trackbacks   |  permalink
Briljant, spännande och begåvat 
12 August, 2010, 12:18
Posted by Administrator
Initierat och begåvat har Ninni Schulman skrivit sin första spänningsroman, Flickan med snö i håret (Forum). Jag anar en grundlig research och berättelsen har en verklig händelse i botten där karaktärer knyts ihop på ett remarkabelt sätt.


Spännande och läsvärt. Ninni Schulman bjuder på spänning med Flickan med snö i håret. Foto: Anna-Lena Ahlström

Detaljerna är imponerande och spänningen stiger för varje sida. Det går inte att lägga boken ifrån sig. Flickan med snö i håret är en välskriven historia som har sin uppkomst i trafficking.

Deckare har lätt att bli cyniska men här lyser kärleken till människorna i den värmländska glesbygden. Berättelsen har många bottnar och saknar inte en psykologisk dimension. Moraliska dilemman, kriser, bristen på pengar och liknande vardagsbekymmer skildras med kärlek och respekt.

Glimtvis kan jag se situationer och händelser som jag tror att författaren kan ha upplevt i sin vardag. Huvudpersonen är liksom Ninni Schulman journalist, med ett förflutet i trakten som skildras i boken. Mången ensamredaktör på landsortstidningen känner igen sig, dialogen är äkta och miljön återgiven på pricken.

Slutet är briljant.
add comment ( 15 views )   |  0 trackbacks   |  permalink
Slutproduktion utöver det vanliga 
1 May, 2010, 23:18
Posted by Robert
Många slutproduktioner har jag sett genom åren, men aldrig någon så bra som premiären av mimarnas slutproduktion 6 mimare och 6 levande hästar Första maj på Orionteatern i Stockholm.

Tre års studier på Teaterhögskolan har resulterat i en helt igenom professionell föreställning av högsta klass.


Foto: Elias Lindén/Orionteatern

Djärvt och spännande är det med sex frisiska hästar i ensemblen, vilket skapar liv och autenticitet i manegen. Så fyller de en viktig roll också då tanken är att de snart utexaminerade mimarna ska lära sig av varandras erfarenheter, och också skapa något nytt tillsammans med varmbloden.

Lats Rudolfsson, Orionteaterns konstnärlige ledare som svarat för regin, har förstås bidrag till det lyckade resultatet. Men utan elevernas vilja, glädje och skaparlust hade de inte resulterat i rungande applåder och stående ovationer från premiärpubliken.


Foto: Elias Lindén/Orionteatern

Andre Kaliff, Camilla Monsén, Isabell Skarby Hay, Katarina Rodopoulos, Thea Elisabeth Skallevold och Tobias Andersson har all anledning att känna stolthet. Naturligtvis ska Astor, Quintos, Suleyman, Romeo, Joopy och Othello och också vara glada, men jag vet inte hur jag ska framföra det till hästarna. Kanske kan Suzanne Berdino, som tränar dem, vara till min hjälp. Av allt att döma kan hon kommunicera med varmblodsrasen.

Den som vill uppleva en föreställning utöver det vanliga bör hasta till verket och boka biljett. Men gör det nu! Efter 9 maj är det för sent.
add comment ( 12 views )   |  0 trackbacks   |  permalink   |  related link

<<Första <Tillbaka | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | Nästa> Sista>>